Lk 8,19-21
Peterdi Dániel főjegyző
Egyszer elmentek hozzá anyja és testvérei, de nem tudtak Jézushoz jutni a sokaság miatt.					  			  
Ezért tudtára adták neki: "Anyád és testvéreid kint állnak, és látni szeretnének."					  			  
Ő azonban így válaszolt: "Az én anyám és az én testvéreim azok, akik Isten igéjét hallgatják, és megtartják."
Lk 8,19-21
Úgy gondolom, hogy ha a jézusi  életúttal tisztában vagyunk, akkor az első - legalábbis az én zsenge gyermekkori  élményeimben - egy kicsit meghökkentem, amikor azt hallottam, hogy nem  volt egy  felhőtlen viszony az atyafisággal, ami Jézus és családja dolgait jellemezte. Van  egy-két olyan hely, az evangéliumokban, amelyek arról szólnak, hogy ez  a  viszony finoman szólva bizonyos  felhőket hordott magán. Egyetlen helyet idézek:  a Máté evangéliumában, mikor Jézus arról beszél a 10. részben, hogy miért is  jött, és mondja, hogy nem békességet jött hozni, hanem hogy fegyvert bocsásson a  földre, aztán folytatja, hogy meghasonlás lesz a fiú és az ő atyja, a leány és  az ő anyja, a meny és az ő napa között, és a 36. vers az igazán érdekes, ami  nyilvánvalóan tapasztalatból leszűrt mondat, az embernek ellensége lesz az ő  háza népe. A Márk evangéliuma tudósít arról, hogy amikor meghallotta az  atyafiság Jézus tanítását, eljöttek, hogy megfogják őt, mert azt mondták, hogy  magán kívül van. Finoman fogalmaz a szentíró, de azt jelzi, hogy nem volt minden  zökkenőmentes, ahogy szoktuk mondani, a tál-csörömpölés előfordulhatott abban a  családban is. Itt is egy ilyen hasonló szakasznak a gondolatait kell elemeznünk,  mert arról szól, hogy amikor jelzik, hogy itt vannak a családtagjaid, akkor ő  egészen más típusú közösségre gondol. Miért olyan nagyon fontos ez? Azért, mert  nem elég ismételni, különösen Parthus hercege kapcsán, hogy a legfontosabb  összeköttetés az nem a vérrokonság.  És a vér szava nyilvánvalóan meghatározó  szó valamennyiünk életében, de nem a legfontosabb. Éppen Jézus valami többet  nyújt, és többre akar elvezetni. Meghirdeti az Isten országának jelenlétét a  maga tanításában, személyében közöttünk, és tanít is arról, hogy ha az ő  minta-imáságát végiggondoljuk, aki megcselekszi az Atya akaratát, aki  ráhangolódik teljességgel az Atya vezetésére, aki úgy gondolkodik, hogy legyen  meg a földön az, ami a mennyben már megvan, azzal egész különleges kapcsolatba  kerül, nyilván Istennel, az Atyával is, de talán egymással is. És erről azért  beszél hitelesen, mert ki másban vesszük észre, hogy olyan tökéletes, mint a  mennyei Atya. Jézus mindent odaáldozott azért, hogy ezt az akaratot kövesse,  képviselje. Úgy tűnik, hogy merte vállalni annak a nehézségét, hogy akár ezeket  a földi, vérbeli rokonsági szálakat se veszi olyan komolyan, mint az Atyával  való kapcsolatot. Ez nekünk is jelent valamit, ha arra gondolunk, hogy Isten  munkatársai vagyunk, sőt  Isten fiai vagyunk. Erről is beszél a Szentírás,  mégpedig az első szülött fiú hűsége és helytállása következtében terjed ki ez a  rokonság, vagy istenfiúság másokra is, akkor nekünk is meg kell tanulni valóban  a ráhangolódást arra az atyai akaratra, amely kimondja Jézussal együtt: legyen  meg a Te akaratod. A jézusi hűség és a jézusi emberekkel és Atyával való  kapcsolat az tanít bennünket is arra a típusú hűségre, arra a típusú  lojalitásra, amely - szerintem - felemeli a vérbeli kötődéseket  egy egészen más  szintre. Innen kezdve nem is olyan mellékes téma, hogy miért fontos, hogy a  családunk tagjai is hitben járjanak, hogy egy irányban gondolkozzunk. Minden  közösségnek hasznára válik, ha hasonló célok, hasonló érdeklődés, hasonló  életelvek vagy értékek mentén szerveződik egy barátság, egy házastársi  kapcsolat, egy család, egy gyülekezet. Jézus helyére teszi a dolgot, és ilyen  értelemben - bocsánat a csúnya magyar kifejezésért - transzcendálja a családot,  felemeli mennyei körbe, és azt mondja, hogy ezek, akik hallgatnak az én Atyám  szavára, és akik megcselekszik azokat, még fontosabb családtagok, mint az igazi,  vér szerinti rokonok. A családot is az tartja össze, ami az Isten legfontosabb  jellemzője, a szeretet. A szeretetet, hogy ha pláne tökéletességben másolni  akarjuk, annak van egy érdekes tulajdonsága, hogy nem nagyon tűr meg maga  mellett mást, mint hogy Jézus sem tűr meg az emberi szívben más hatalmasságokat.  Ő tanít arról, hogy vagy az Atyát szolgáljátok vagy a Mammont. Kétfelé  sántikálás az nem működik. Tessék eldönteni, hogy akkor hogy és mint. Ugyanígy  vagyunk a szeretettel. Nekem mindig gyanúsak voltak azok az osztálytársaim vagy  ismerőseim, akik rengeteg nagy baráti körrel rendelkeztek. Nekem egy igazi jó  gyermekkori barátom volt, de az olyan életre kiható barátság, hogy a mai napig  is tart, bár az ország két végén vagyunk szétdobva, és valahol nem is nagyon  volt időm arra,hogy ilyen mélységben más komolyabb barátaim is legyenek. Mert  hogy időt kell arra szánni, és mindenféle emberi kapcsolatra, ha komolyan  vesszük, működtetni kell. Úgy gondolom, hogy ez a pár mondat a Lukács  evangéliumában arról szól, hogy Jézus nem szétverni akarja a családot, nem  lenullázza, nem semmisíti meg, hanem abba a magasságba emeli, amiben a  gyülekezet, mint testvéri közösség kellene, hogy legyen, akik az Isten igéjén  tájékozódnak, akik az Isten hangját, hívását meghallják, azok egy új típusú  szeretetközösségbe jönnek össze, amit úgy hívunk, hogy gyülekezet. A  keresztelőknél el szoktam mondani, hogy fontos a gyermeketek, aki a családba  érkezett, de itt egy nagyobb család is befogad benneteket gyermeketekkel együtt,  ezt pedig úgy hívják, hogy a gyülekezet. És ebből a szempontból - úgy gondolom -  nem félreérthetők ezek a jézusi szavak és megfontolandók a mondanivalói.  Különösen egy olyan helyzetben, ahol - szerintem - a magyar református ember a  modern időkben ott tart, hogy sok mindenről beszélgethetünk egy presbiteri  gyűlésen, csak meg ne kérdezzem az atyafiakat: és a gyerekeid, unokáid hol  vannak?  Mert könnycseppeket fogok látni a szemekben, mert elszámoltathatatlan  szülői és testvéri felelősségekről kellene beszélgetni. Pedig Jézus emlékeztet  bennünket arra, hogy van család, mindenkinek van valamilyen vérbeli kötődése a  családtagjaihoz, de ezt a közösséget be kellene emelni abba a mennyi  kapcsolatrendszerbe, amiről Jézus beszél. Egyénenként váltott meg bennünket, és  nemcsak az egyéni életünk megtartására jött el, hanem a közösségeink   újjáteremtésére, újjá alkotására is, amibe belefér, hogy én és az én házam népe  az Úrnak szolgálok. Hogy a családban is munkáljon az a szándék, mert úgyse  tudjuk olyan tökéletességbe megvalósítani, mint ahogy azt Jézus tette, hogy  igen, mi szeretnénk az Isten akaratát követni. Ha pedig követjük, ha meghalljuk  a szavát, ha ráhangolódunk erre, akkor már létezik a legkisebb gyülekezet, és  nem lesznek olyan értelemben feszültségek, hogy először is megszállottnak vagy  kicsit terheltnek gondolták a családtagjai Jézust. Aztán tudjuk nagyon jól a  végét, Jézus halála és feltámadása után bizony ugyanazok a családtagok ott  voltak a kezdődő keresztyénségnek a bölcsőjénél és szolgáltak. Ilyen értelemben  is fontos, hogy végiggondoljuk az igazi kötődés lehetőségét Krisztusban és  Krisztus által a nagy család és a kis család kapcsolatát. 
Ámen