Hóseás 6.
Peterdi Dániel főjegyző
Jöjjetek, térjünk meg az Úrhoz, mert ő megsebez, de meg is gyógyít, megver, de be is kötöz bennünket.					Két nap múltán életre kelt, harmadnapra föltámaszt bennünket, és élünk majd előtte.					Ismerjük hát meg, törekedjünk megismerni az Urat! Eljövetele biztos, mint a hajnalhasadás, eljön hozzánk, mint az őszi eső, mint a tavaszi eső, mely megáztatja a földet.					  			  
Mit csináljak veled, Efraim? Mit csináljak veled, Júda? Hűségetek csak olyan, mint a reggeli felhő, vagy mint a korán tűnő harmat.					Ezért a próféták által ostoroztam őket, beszédeimmel gyilkoltam őket: ítéletem napvilágra jön.					Mert szeretetet kívánok, és nem áldozatot, Isten ismeretét, és nem égőáldozatokat.					De ők megszegték a szövetséget Ádámban, hűtlenné lettek ott hozzám.					  			  
Gileád a gonosztevők városa, vérrel van bemocskolva.					  			  
A papok testülete olyan, mint az emberekre leselkedő rablóbanda: gyilkolnak a sikemi úton, galádságokat követnek el.					  			  
Szörnyű dolgokat láttam Izráel házában! Ott paráználkodik Efraim, tisztátalanná lett Izráel.					Júda, számodra is eljön az aratás, amikor fordítok népem sorsán.
Hóseás 6.
Egy elég nehéz, kritikus  helyzetben szólal meg a próféta, és hogy a mostani szakaszt  picit jobban  értsük, ehhez még az előzőből kell még egy utolsó verset olvassak, az 5. fejezet  azzal fejeződik be, hogy azt olvassuk: Elmegyek, visszatérek lakóhelyemre, míg  meg nem bűnödnek, s hozzám nem folyamodnak, nyomorúságukban keresnek majd engem"  És innen indul a hatodik fejezet. Az első néhány verse olyan, mint egy bűnbánati  zsoltár: „Jöjjetek, térjünk meg az Úrhoz, mert Ő megsebez, de meg is gyógyít,  megver, de be is kötöz bennünket. A dolognak a szépsége az arról szól, hogy a  próféta miközben az ítélet hirdetőjévé kell, hogy legyen, aközben van neki egy  másik küldetése is, hogy az ítéletben sem elfelejteni a kegyelmet, hiszen  döntés-helyzet elé van állítva a hallgatóság. Elétek adtam áldást és átkot,  életet és halált, válasszátok azért az életet. Tehát az Isten ítéleteiben az a  döbbenetes, hogy tulajdonképpen egyetlen egy ítéletét sem láthatjuk úgy, hogy ne  jelenne meg benne a kegyelem, ha csak egy Noé bárkájában is, vagy ha csak egy  család számára is, vagy a maradék számára, ami aztán fontos szó lesz az egész  ószövetségi gondolkodásban. Mégis lehetőség van az utak megjobbítására. Ez ott  kezdődik: jertek, térjünk meg az Úrhoz. Mert hogy az Úr bocsátotta ránk a  nyomorúságokat. Az is benne van ebben a mondatban. De nem véletlenül és nem ok  nélkül. És itt azért állok meg egy picit, mert hihetetlen rafináltak vagyunk  abban - már Izrael kitalálta ezt, és átvettük tőlük, mert mi is emberek vagyunk  - , és a gyülekezet se másképpen gondolkozik, mint Izrael népe, közösségben  gondolkodó csapat, hogy kitaláljunk mindenféle külső okokat, hogy mi miért van  rajtunk. Tessék megfigyelni az embereket, amikor a csapásaikról vagy a  nehézségeikről számolnak be. Az első 80 % arról fog szólni, hogy a külső  gazdasági, társadalmi helyzet begyűrűzött, tönkretett, megalázott, és mire  odaérnénk el, hogy a saját  nyomorúságairól beszél, addigra már a mondat végén  pont van. Erről nem szeretünk beszélni. Érthető módon, megvannak ennek a lelki  töltete, de talán éppen az Isten ügyében pont fordítva kellene, hogy menjen a  dolog. Hóseás nem rejti véka alá, hogy velünk van baj, és valamit mi rontottunk  el, térjünk vissza az Úrhoz. Nyomorúságukban megkeresnek. Természetesen, ott  kell folytatni a dolgot, hogy hát akkor menjünk utána az Úrnak. Keressetek, és  megtaláltok. Zörgessetek, és megnyittatik néktek. Egy csomó ilyen igét  összeszedhetünk a Bibliából, és tulajdonképpen a bűnbánati zsoltár-jellege ennek  az első három versnek arról szól, hogy akkor mi mit tudunk csinálni. Megvalljuk  a bűneinket. Hogy tudjuk megvallani bűneinket? Odatérünk az Úrhoz. Két nap  múltán életre kelt, harmadnapra feltámaszt bennünket és élünk majd előtte. Ez is  egy gyönyörű vers arról, hogy nem tart örökké az ítélete. Az irgalma nagyobb,  mint az ítélete. Két napig tart, a harmad napon feltámaszt. Nem véletlen az sem,  hogy az újszövetség emberei mikor olvasták ezt a hóseási idézetet, akkor rögtön  beugrott a Jézus-esemény. Nem véletlen, hogy Pál apostol az I. Korinthusi  levélben, amikor a feltámadásról beszél, akkor leírja az írások szerint,  harmadnapra feltámadt. Már az ószövetségi írásokban is megtalálták, és így  alkalmazták az ősgyülekezet tagjai ezt a mondatot. Pedig az ószövetség  valószínűleg csak annyit akart mondani, hogy ha két napig tart az ítélet  sötétsége, némasága, gyásza, harmad naptól elkezd a kegyelem működni, és  helyreállítás következik. Itt is tudunk párhuzamos igéket, tessék csak ilyenre   gondolni: a harmad- negyedíziglen tart a büntetés, és ezeríziglen a kegyelem.  Mennyiségében, de a mennyiség egyben minőséget is jelent, más a kegyelem és más  az irgalom, mint az ítélet. Ebben a felismerésben és bűnbánatban a feladatunk  nemcsak közelebb menni, nemcsak reménységet táplálni az ítélet mélységében: két  napig tart a halálos tusa, és harmadnapra feléleszt bennünket, hanem az is  feladat, ismerjük meg őt, törekedjünk megismerni, mert eljövetele biztos, mint a  hajnalhasadás, eljön hozzánk, mint az őszi eső, mint a tavaszi eső, mely  megáztatja a földet. Ki ismeri az Istent? Ez végigvonul az egész Szentíráson.  Igazán a Jelenések Könyve válaszolja meg, de sejt valamit Hóseás is, hogy Istent  csak az ismeri meg, akinek Isten megmutatja magát. Jertek, közeledjünk hozzá, és  ismerjük meg őt. Tanítson ő meg arra, hogy kicsoda, micsoda Ő. Majd a Jelenések  Könyvének a színről-színre látásában tudjuk, hogy nem kell templom, nem kell  iskola, meg sok minden nem kell, ami a földön harcoló gyülekezetnek kell. Miért  nem kell? Azért mert Isten megismerteti magát, és nem lesz félreértés, hogy  kicsoda is az Isten. Steinbach püspök úr tartott a múlt héten egy nagyon jó  áhítatot a Zsinat kezdeti időpontjában, és azzal kezdte, hogy van neki egy hat  éves barátja, akivel a legfontosabb teológiai kérdéseket mindig megbeszélik az  istentisztelet után. Ezek a kis gyerekek még őszinte kérdésekkel fordulnak az  emberhez, még nincsenek rafináltan teológizálva, hogy ne tegyék fel az  alapkérdéseket. Az egyik alapkérdése volt: milyen az Isten, milyen ruhába  öltözik és a többi. S utána a 18. zsoltárt kezdte magyarázni, hogy a zsoltárban  azt mondja a szentíró: kőszikla, pajzs és vár az Úr. Gyönyörűen kibontotta a  három képet.  Szó van erről sok helyen a Bibliában, hogy milyen is az Isten.  Dadogó képekkel meg emberi fogalmakkal fejezzük ki, de nem lesz dadogás ott,  homály ott, ahol Isten magát mutatja be, ismerteti meg most tükör által  homályosan látunk, akkor pedig színről-színre. Tehát nagyon fontos az egész  bűnbánati hozzáállásban ez, hogy keressük az Istent, és Istennek lesz hatalma  arra, hogy megmutassa kegyelmét, ne végtelenítse az ítéletet, és megmutassa  magát olyan bizonyosan, mint ahogy eljön a hajnal és az eső tavasszal meg  ősszel. Igen ám, de Istennek is van gondja velünk: Mit csináljak veled Efraim,  és mit csináljak veled Júda? És megint képekben beszél, mert ezeket mi is jól  értjük, szeretjük. Hűségetek csak olyan, mint a reggeli felhő, vagy mint a korán  tűnő harmat. Amint ma elindultam Tótvázsonyból, nagyon-nagyon finom pára  terjengett a gyönyörű hegyvonulatok - a svájciaknak ugyan ez csak Hügel - de  nekünk ezek hegyek a Bakonyban. De pillanatok alatt, ahogy az erős nap  megvilágította, látszott, hogy félóra múlva már ebből a homályból nem lesz.  Sokatmondó kép ez arról, hogy ilyen a mi hűségünk.  Isten iránt is ilyen a mi  hűségünk, néha emberek iránt is ilyen a hűségünk, mert hihetetlen érdek-harcosok  tudunk lenni. Mit lehet ilyen csélcsap csapattal kezdeni? Akinek éppen  ellentétes a megbízhatósága, mint az Istené. Az Isten megbízhatósága olyan, mint  a szikla, arra lehet építeni. Nincs benne változás, sem változásnak árnyéka. Hát  azt mondja a szöveg, hogy megpróbáltam ezt, ostoroztam őket a prófétámmal,  beszédeimmel gyilkoltam őket, ítéletem napvilágra jött. A pedagógiai vezetése az  Úristennek néha mi is felcsattanunk, és néha a tasli is elcsattan, vagy fenekére  a gyereknek, nyilván nem ez a megoldás.  Van az Úristennek pedagógiai változása.  Nem a hűségében, abban nincs változás, de pedagógiájában igen. Utána megy az  embernek, és kipróbál sokféle módszert. Az ítélet mellett a végső módszer, úgy  gondolom, mégis a kegyelem. És azt is elmondja, hogy miért fontos, hogy nevelje  ezt a népet, amely ilyen csélcsap. Azért neveli Isten, mert a 6. vers kulcsvers:  Szeretet kívánok és nem áldozatot, Isten ismeretét és nem égő áldozatot. Az  ember megint csak rafinált, hogy váltja ki saját felelősségét, és hogy oldja meg  vallásos pótcselekvéssel. És ebbe tökéletesen jó az áldozat. Gyújtok egy  gyertyát szent Antalnak. Ma már csak egy gyertyával van letudva, valamikor  tulkok, bikák és egyebek vére hullott. Már akkor azt mondja a próféta, hogy de a  szeretet milyen, hogyha csélcsap?  Semmilyen.  És ha ti így szerettek engem,  hogy megbízhatatlanok vagytok, akkor pont az nem működik  Isten és népe  kapcsolatában, amiről a Szeretet Himnuszában gyönyörűen beszél Pál apostol, hogy  három dolog marad meg - ha igazán működik - hit, remény szeretet, ezek közül  pedig legnagyobb a szeretet. De ha egyébként öröknek gondolt dolgokból  felszínessé lesz, - lehetetlen felszínesen is szeretni, - akkor azt nem váltja  ki  a bikák és tulkok vére sem, nemhogy a gyertya füstje. Ki ismerheti az  Istent. Vagy elég-e az istenismeret ahhoz, hogy összehordom a magam áldozati  halmait? Sértődött papok mit mondanak, ha a paptársával nem találta a hangot egy  életen keresztül, belekeseredett 40-50 éves szolgálatba, és azt mondja: pedig én  odaáldoztam magam az Úristennek. No és? Nem találtad meg benne az örömödet, nem  találtad meg benne az egzisztenciádat, még ha szűkösen is? Nem tartott meg benne  az Úristen? Nem adott időnként kegyelmi időket, amikor még a te nyomorult  szolgálatodra is emberek megtértek, megindultak az Ő országa felé? Nem is  gondoljuk, hogy miket beszélünk, nem beszélve arról, hogy amikor a gyülekezeti  tag, amikor megfizette a 3 ezer forintos egyházadót, akkor mit nyüstölöm azzal,  hogy templomba is kellene járni? És akkor egy ilyen mondatot kérdezni: Már  Ismeri az Istent? Kipipáltuk a keresztelőt, a konfirmációt, és ismeri az Istent?  Én nem merem ezt mondani, és egy élet kevés lesz hozzá. Akkor elgondolkodik.  Odatoltam az égő áldozatomat, ezzel le tudtam az isten-ügyet. Pontosan ugyanazok  a vádjai a hóseási igéknek a mai keresztyén gyülekezet előtt, ha így  gondolkodik, ha ebben fel is szabadítja magát, ha minden el is van rendezve,  tökéletesen ismerem az Istent, tökéletes közösséget alkotunk. Lenne még itt  tennivalója az Úristennek közöttünk. És persze elmondja a végén az utolsó  szakaszban, a pap feladata lenne, hogy közvetítő szerepét Isten és ember között  , ilyet papok testületéről hallani, hogy emberekre leselkedő rablóbanda. Nagy  beszélgetések voltak az elmúlt lelkésztestületi üléseken arról, hogy a  törvényünk előírja, ha valaki nem fizeti be az egyházfenntartói járulékot,  hozzuk ki a választók névjegyzékéből. Ilyen egyszerű? Mert a rablók testülete  vagyunk zsinati szinten, akkor ilyen egyszerű. Nem fizet? Kihúztuk. Ki nézi azt  meg, hogy esetleg nem azért nem fizet, mert nem akar, hanem mert nem tud. Nem  ott kezdődne a papi felelősség, hogy ismerjük a nyájunkat annyira, hogy az  egyiket tudom nyírni, mert hosszú a bundája, a másikat pihentetem, itatom még  jobban, és még nem akarom nyúzni, mert még nem nőtt meg a bundája. Nem úgy  kellene egy egyházi törvénynek működnie, hogy nézzük meg, ki miért nem fizet.  Baranyában 800-al vagyunk kevesebben a választói névjegyzékben. Tavaly 406 ember  halt meg Baranyában, és a másik 400? Most azt mondom a papjaimnak, tessék  megkeresni a másik 400-at. És ki fog derülni, hogy 300 belőle nem azért nem  fizet, mert nem akar. Van a feledékenység, elfelejtette. De van egy olyan  rétege, a szegényeink a gyülekezeteinkben, és erről nem merünk beszélni.  Depressziós területeken, ahol nincs munka, megélhetés, ahol 20 ezer forintból  kell 2-3 embernek fenntartani egy házat meg az életüket, onnan elvárok  egyházfenntatói járulékot?  Nem úgy kéne, hogy oda én viszek? A közösség  erejéből vissza. Lehet, hogy csak jelképes szinten. De még Pécsett is meg tudtam  tenni, nem egyszer, nem kétszer, hogy amikor családlátogatáson belebotlottam  abba, hogy a néninek nincs egy darab szene se télre, és téli családlátogatás  volt, akkor a gyülekezet vitt szenet. És a presbitereknek nem kellett sokat  magyarázni, hogy nyúljunk a zsebünkbe mi magunk, és másnap ott a 20 mázsa szén a  néninek. Ha ezt nem tesszük meg, ha efelé nem megyünk el, ha a törvényeinkben   nem adunk módot, hogy helybenjáró évek legyenek, ne rögtön húzzuk ki az  ilyeneket a jegyzékekből, hanem adjunk még két évet, és menjünk utána, hogy ha  nem fizet, miért nem fizet.  Tegnap egy lelkésznő azt mondja az áhítatban, hogy  a gyülekezet felől hogy látom a dolgot, mert ő egy otthont felügyel. És van egy  lelkésze a kis gyülekezetnek, ahol él. És nem találkozik a lelkészével  hónapokig, ha nem menne templomba. És ez meggondolkodtató, hogy lelkész a  lelkésszel kicsi gyülekezetben nem találkozik. S könyörög ott a társunk, hogy  tessék menni látogatni, tessék megismerni a népünket, hol él és miben él. Mert  ha a papok testülete nem csinálja a munkáját, és nem gondolkodik azokért is,  akik most nincsenek abban a helyzetben, akik áldozatot hozzanak, akkor emberekre  leselkedő rablóbanda. Ez a titulusunk. Szörnyű dolgokat láttam Izrael házában,  gyilkolnak a sikemi úton. Ezek ugyanis gyilkosságok, amikor cserben hagyunk  valakit a maga nyomorúságában, és nem tudunk köré egy pici biztonsági  háló-foltozást csinálni gyülekezetünkből, egyházunkból, azt cserbenhagyásos  gyilkosságnak hívják. Lelkileg belehal, és hogy lelkileg micsoda  hátrányt  okozott ez a papi nemtörődömség az elmúlt évtizedekben, arról vannak fogalmaink,  ki-ki nézze meg a gyülekezeti statisztikáit. Nagyon kemény dolgok hangzanak itt  el a vezetőkről, mert mindig a vezetőktől függ sok minden, hogy hogy megy  a  közösség élete. És ha a vezető úgy gondolja, hogy idegen kultuszoknak lehet a  papjává, akkor az azt jelenti, hogy a vád végig ott van Júda részéről, hogy  Izrael kitalálta magának az északi országrészben az áldozó halmokat, elment a  bálványimádás felé. Ha pedig Isten helyett most teszek központba, mást imádok,  és ennek még szolgálok is papként, akkor Isten dicsőségét raboltam meg. 
Ő pedig  azt mondja: dicsőségemet másnak nem adom. 
Ő pedig a Tízparancsolatban azt  mondta: idegen isteneknek ne áldozzál!